OTP - Pensjon - Pensjon og OTP for gründere og små bedrifter

Pensjon og OTP for gründere og små bedrifter

Pensjonssparing og OTP kan være lett å glemme for gründere og oppstartsbedrifter. Vår erfaring er at mange ikke er klar over lovverket rundt obligatorisk tjenestepensjon.

For gründere og små bedrifter er det flere ting man burde merke seg angående obligatorisk tjenestepensjon. 

– Vi opplever at flere gründere ikke er klar over hva regelverket egentlig sier om pensjon, forteller daglig leder i Duvi, Asbjørn Erdal. 

Daglig leder og erfaren gründer Asbjørn Erdal her sammen med daglig leder for Gründerhuset Business Lillestrøm Anette Gangnæs
Daglig leder og erfaren gründer Asbjørn Erdal her sammen med daglig leder for Gründerhuset Business Lillestrøm Anette Gangnæs

Han understreker at det finnes flere huskeregler man bør merke seg som gründer av et nytt selskap. 

Dette sier loven

– Når du får dine første ansatte begynner pensjonsklokka å tikke. Loven sier at når du har minst én arbeidstaker som ikke har eierinteresse og som har en 75 prosent stilling eller mer,  du spare pensjon for vedkommende. 

– Nå blir det litt mer komplisert. Hvis du har deltidsansatte i stillinger på 20 prosent eller mer som til sammen tilsvarer to årsverk eller mer, må du opprette en pensjonsordning for dem.

Les mer om hvem som skal spare pensjon til ansatte her.

Pensjonsordningen må senest opprettes seks måneder etter plikten til tjenestepensjon inntraff for at selskapet skal slippe etterbetaling. 

Det eneste tilfellet hvor man ikke trenger pensjonssparing er om man jobber som enkeltstående gründer, uten ansatte. Da er man ikke lovpålagt obligatorisk tjenestepensjon, men vi oppfordrer likevel de fleste å starte en pensjonsordning så tidlig som mulig. 

Franchisetaker? Dette bør du vite om pensjon.

Ikke la det gå utover bedriftens likviditet

Dersom man er pålagt obligatorisk tjenestepensjon, men ikke oppretter en pensjonsavtale kan det komme store økonomiske krav som bedriften må betale. 

– Følger du ikke med i timen kan det ramme bedriftens likviditet veldig negativt. Har du glemt å spare pensjon for dine ansatte må dette tas igjen, forklarer Erdal.

– Har du glemt å spare til flere ansatte over et helt år vil du få en kjemperegning på slutten av året. Dette er neppe en regning du har tatt høyde for, sier Erdal. 

Asbjørn Erdal
Asbjørn Erdal, erfaren gründer og daglig leder for Duvi Pensjon.

– Mitt råd til gründere og små bedrifter er å finne en leverandør som tar hånd om pensjonen for deg. Pensjon er ofte ikke noe små bedrifter ønsker å bruke mye tid på, det skal bare tikke og gå. Derfor er Duvi et godt alternativ. Vi gjør det enkelt og følger deg opp personlig.

Erdal kan avsløre at hele halvparten av alle Duvis bedriftskunder har fem ansatte eller mindre. 

– Små bedrifter er virkelig vårt segment, understreker daglig leder stolt. 

Slik kan pensjonsleverandøren din bidra til bedre likviditet for bedriften

Inzpire.me velger Duvi

Marie Mostad
Marie Mostad har kontroll på selskapets pensjonsordning. Foto: Kai Chen

Et av mange gründerselskap som har valgt Duvi som pensjonsleverandør er inzpire.me. Selskapet begynte med to gründere og en idé, men har siden 2016 vokst seg til 27 ansatte.

Co-founder og COO Marie Mostad innrømmer at pensjon ikke var på toppen av prioriteringslisten da bedriften skulle ut i livet.  

– Når du starter opp et selskap er det ca. 532 andre ting du også må tenke på, så pensjon var litt sekundært i starten. Som gründer ønsker du å gjøre alt riktig, men det kan være vanskelig å få oversikten hvis man ikke har gjort det mange ganger tidligere, forteller Marie Mostad.

Etter hvert som selskapet begynte å ansette og vokse begynte det å haste med å opprette en pensjonsordning. 

– Da vi begynte å få på plass ansatte og en skikkelig HR-ordning var pensjon selvfølgelig en del av pakka. Jeg var klar over at det var obligatorisk, og hadde derfor pensjon tidlig som en linje i budsjettet, fortsetter Mostad.

Mostad er enig i Erdals påstand om at pensjon bare er noe som skal tikke og gå, snarere enn å ta masse dyrebar tid. 

– Vi ønsket bare å effektivisere prosessen så mye som mulig, og fikk anbefalt Duvi av vår regnskapsfører. Det virket som en god match for oss, og vi har fått god oppfølging av vår OTP-avtale hele veien!

Les mer og bli bedriftskunde hos Duvi her.

Ønsker du å motta et uforpliktende pristilbud for din bedrift? Legg
igjen din kontaktinfo og en av våre ansatte vil ta kontakt med deg.

    Har du spørsmål? Ta kontakt med oss!