Blogg    /    Innskuddspensjon    /    Pensjon og OTP for gründere og små bedrifter

Pensjon og OTP for gründere og små bedrifter

28. august 2019

Selv om obligatorisk tjenestepensjon er (nettopp som navnet tilsier) obligatorisk, er dette noe som kan havne langt nede på prioriteringslista til nyoppstartede bedrifter.

Hos gründere og små bedrifter finnes det flere regler man bør bite seg merke i. 

Dette sier loven 

– Vi opplever at flere gründere ikke er klar over hva regelverket egentlig sier om pensjon, forteller daglig leder i Duvi, Asbjørn Erdal. 

Han understreker at det finnes flere huskeregler man bør merke seg om som gründer av et nytt selskap. 

– Når du får dine første ansatte begynner pensjonsklokka å tikke. Loven tilsier at når du har minst én arbeidstaker som ikke har eierinteresse og som har en 75 % stilling eller mer, du spare pensjon til vedkommende. 

– Det er nå det virkelig blir komplisert. Hvis du har deltidsansatte i stillinger på 20 % eller mer som til sammen tilsvarer to årsverk eller mer, må du opprette en pensjonsordning for dem. Pensjonsordningen må da senest opprettes inntil seks måneder etter plikten til tjenestepensjon startet, for at selskapet skal slippe å etterbetale penger. 

Det eneste tilfellet hvor man kan hoppe over pensjonsspørsmålet, er i følge Erdal om man jobber som enkeltstående gründer, uten ansatte. Da trenger du ikke tenke på obligatorisk tjenestepensjon, men han oppfordrer likevel alle til å starte en pensjonsordning tidlig uansett. 

Franchisetaker? Dette bør du vite om pensjon!

Ikke la det gå utover bedriftens likviditet

Følger man ikke disse reglene kan det komme svært uønskede økonomiske krav som bedriften må betale. 

– Resultatet av å ikke følge med i timen når man har startet opp et nytt selskap er at det kan ramme bedriftens likviditet veldig negativt. Har du glemt å spare pensjon for dine ansatte må dette tas igjen. Har du glemt å spare til flere ansatte over et helt år vil du få en kjemperegning på slutten av året, som vil gå hardt ut over likviditeten. Dette er neppe en regning man har tatt høyde for i budsjettet, sier Erdal. 

Asbjørn Erdal

– Mitt råd til gründere og små bedrifter er derfor å finne en leverandør som er enkel og som kan ta hånd om pensjonen for deg. Pensjon er ikke noe små bedrifter ønsker å bruke mye tid på, det skal bare tikke og gå. Derfor er Duvi et godt alternativ, vi gjør det enkelt og følger deg opp personlig! 

Erdal kan avsløre at hele halvparten av alle Duvis nåværende bedriftskunder har 5 ansatte eller mindre. 

– Små bedrifter er virkelig vårt segment, understreker den daglige lederen stolt. 

Slik kan pensjonsleverandøren din bidra til bedre likviditet for bedriften

Valgte Duvi

Et gründerselskap som har valgt Duvi som pensjonsleverandør er inzpire.me. Selskapet begynte med to gründere og en idé, men har siden 2016 vokst seg til å huse 17 ansatte og 5 frilansere. 

Co-founder og COO Marie Mostad innrømmer at pensjon ikke var på toppen av prioriteringslisten da bedriften skulle ut i live. 

– Når du starter opp et selskap er det ca. 532 andre ting du også må tenke på, så pensjon var litt sekundært i starten. Som gründer ønsker du å gjøre alt riktig, men det kan være vanskelig å få oversikten hvis man ikke har gjort det mange ganger tidligere. 

Marie Mostad har kontroll på selskapets pensjonsordning. Foto: Kai Chen

Da selskapet begynte å ansette ble en pensjonsordning mer presserende. 

– Da vi begynte å få på plass ansatte og en skikkelig HR-ordning var pensjon selvfølgelig en del av pakka. Jeg var klar over at det var obligatorisk og hadde derfor pensjon tidlig som en linje i cashflow-budsjettet. 

Mostad er enig i Erdals påstand om at pensjon bare er noe som skal tikke og gå, snarere enn å ta masse dyrebar tid. 

– Vi ønsket bare å effektivisere prosessen så mye som mulig, og fikk anbefalt Duvi av vår regnskapsfører. Det virket som en god match for oss, og vi har fått god oppfølging av vår OTP-avtale hele veien!

Les mer og bli bedriftskunde hos Duvi her!

 

Ingen kommentarer

Kommentarer er stengt.