Egen pensjonskonto medfører få endringer for arbeidsgiverne. De skal fremdeles forholde seg til én pensjonsleverandør både når det gjelder sparing og forsikring og de skal fortsette å betale kostnader for både administrasjon og forvaltning for de ansatte sin pensjonssparing.
Det nye med egen pensjonskonto er at arbeidsgivers informasjonsplikt overfor de ansatte blir innskjerpet for å sikre at alle ansatte får god oversikt og innsikt i sin pensjon.
Arbeidsgivere skal i dag gi de ansatte informasjon om regelverket for pensjonsordningen, hvilke rettigheter de har og hvilken pensjon de kan forvente seg. Det skal også informeres om kostnader og risiko som er knyttet pensjonssparing i fond.
Etter innføring av egen pensjonskonto skal arbeidsgiverne i tillegg informere om at en samling av pensjonskapitalbevis med nåværende pensjonsordning kan føre til endringer i utbetalingsvarigheten. For eksempel kan de ansatte miste muligheten til å ta ut pensjon raskere fra små pensjonskapitalbevis om de slås sammen.
Ettersom de ansatte har muligheten til å reservere seg mot at pensjonskapitalbevis samles der nåværende innskuddspensjonsordning er, skal arbeidsgivere også informere om dette. I tillegg må de ansatte bli gjort oppmerksomme på at de kan samle sin pensjon hos en selvvalgt pensjonsleverandør.