Til deg som er daglig leder - Oryton

Vi ønsker deg velkommen som kunde hos Duvi Pensjon, og vi håper din bedrift blir godt fornøyd med oss.

Oppstarttidspunkt for selve avtalen blir som følger:

  • Dersom dere ikke har en eksisterende avtale: Vi starter pensjonssparingen fra og med inneværende måned.
  • Dersom bedriften allerede har en eksisterende ordning som skal flyttes: Flyttingen tar vanligvis 2-3 mnd.

Slik fungerer pensjon for bedrifter

Duvi Pensjon tilbyr en innskuddspensjonsordning, hvor arbeidsgiver månedlig setter inn en bestemt andel av lønnen til den ansatte sin pensjonskonto. Dette gir nødvendig forutsigbarhet for bedriften.

Lovens minstekrav (OTP)

Minimumskravet til pensjonsordninger defineres i lov om Obligatorisk Tjenestepensjon (OTP). Kort oppsummert fra loven skal det spares minimum to prosent av lønnen som ligger mellom 0 og 12 G. G står for Folketrygdens grunnbeløp, og fastsettes av Stortinget hvert år. Det skal spares pensjon fra første lønnskrone og arbeidsdag, for alle ansatte som har fylt 13 år, uavhenging av stillingsbrøk.

I pensjonsordningen inngår det også innskuddsfritak. Dette er forsikringsdelen av produktet og sikrer at den ansatte får sparing til pensjon ved sammenhengende sykemelding over ett år. Dette betyr at du som arbeidsgiver kun betaler sparingen det første året den ansatte er sykemeldt.

Dersom du ønsker en bedre ordning for dine ansatte

Dersom du ønsker det, står bedriften fritt til å spare mer enn minimumskravet på to prosent av lønnen til den ansatte. Det er mulig å spare opp til syv prosent av lønn opptil 12 G.

Siden folketrygden ikke gir pensjonsopptjening for inntekt over 7,1 G, er det mulig å ha tilleggsparing på inntil 18,1 % for lønn mellom 7,1 og 12 G.

Dette betyr at de med lønn over 7,1 G kan spare maksimalt 25,1 % av lønn mellom 7,1 G og 12 G.

Utover det tilbyr Duvi Pensjon tilleggsproduktet uførepensjon. Uførepensjon er en forsikring som gir deg en månedlig kompensasjon for redusert inntekt, og dermed gir deg mulighet til å opprettholde levestandarden.

Fordeler med Duvi Pensjon

En av fordelene med å velge Duvi Pensjon som din pensjonsleverandør, er at vi er at vi har utviklet egne verktøy for din bedrift som kvalitetssikrer korrekt sparing til enhver tid. Dette gjøres ved at alle oppdateringer rapporteres ved hjelp av bedriftens allerede eksisterende lønnsfil. Lønnsfilen eksporteres fra bedriftens lønnssystem og lastes direkte opp til Duvi Pensjon, via våre nettsider. Løsningen blir dermed helautomatisk ved å bruke eksisterende data hos bedriften, som videre reduserer risikoen for feil sparing. Prosessen blir samtidig lettere og raskere, hvilket frigjør verdifull tid for bedriften.

Duvi Pensjon har en erfaren investeringskomité som passer på forvaltningen av pensjonspengene med en solid og langsiktig investeringsstrategi.

Fordeler med Duvi Pensjon

En av fordelene med å velge Duvi Pensjon som din pensjonsleverandør, er at vi er at vi har utviklet egne verktøy for din bedrift som kvalitetssikrer korrekt sparing til enhver tid. Dette gjøres ved at alle oppdateringer rapporteres ved hjelp av bedriftens allerede eksisterende lønnsfil. Lønnsfilen eksporteres fra bedriftens lønnssystem og lastes direkte opp til Duvi Pensjon, via våre nettsider. Løsningen blir dermed helautomatisk ved å bruke eksisterende data hos bedriften, som videre reduserer risikoen for feil sparing. Prosessen blir samtidig lettere og raskere, hvilket frigjør verdifull tid for bedriften.

Duvi Pensjon har en erfaren investeringskomité som passer på forvaltningen av pensjonspengene med en solid og langsiktig investeringsstrategi.

Viktig informasjon

For at Duvi skal kunne foreta korrekt sparing hver måned er vi avhengig av at vi mottar lønnsfil med korrekt lønn/pensjonsgrunnlag for de ansatte. I deres tilfelle blir dette ordnet av Oryton Regnskap. Endringer i sparing for de ansatte vil gjelde fra det tidspunkt Duvi får melding om lønnsendringen i lønnsfilen. Dersom forsinket eller mangelfull rapportering og/eller oversendelse av lønnsfil påfører Duvi kostnader kan Foretaket bli belastet for disse. I tillegg er det også viktig at dere gir oss melding ved dødsfall slik at vi kan starte prosessen med utbetaling av pensjonskapitalen til de etterlatte.

Dersom du har noen spørsmål eller ønsker å gjøre endringer i bedriften sin pensjonsavtale er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med Duvi Pensjon Kundeservice på e-post oryton@duvi.no eller på telefon 64 80 80 64. Du finner også mye informasjon her på vår hjemmeside.

Takk for at din bedrift valgte Duvi Pensjon – vi ser frem til et godt samarbeid.

Med vennlig hilsen
oss i Duvi Pensjon