Franchisetakere har i utgangspunktet like regler for pensjon som andre næringsdrivende. Man må sørge for at man sparer OTP (obligatorisk tjenestepensjon), akkurat som de fleste andre – men ikke alle franchiser løser pensjon på samme vis.
– Akkurat som alle andre bedrifter er man lovpålagt å spare pensjon til de ansatte. For franchisetakerne er det viktig å sørge for at man sparer riktig og at det ikke brukes for mye tid på administrasjon av pensjonen, forteller Lill Lindahl i Duvi.
Duvi er en pensjonsutfordrer som gjør pensjon enkelt for både bedrifter og arbeidstakere. Pensjonsselskapet mener tiden er overmoden for å gjøre pensjon forståelig, og har derfor utviklet teknologi som gir enklere administrasjon og bedre pensjonsløsninger.
Tid er penger
En tommelfingerregel for alle bedrifter, enten dere driver franchise eller ikke, er at man må sørge for å spare riktig.
– Å spare riktig betyr ikke bare at man sparer riktig beløp for de ansatte, men også at man ikke sparer til ansatte som har sluttet.
Som franchisetaker er det typisk at man har flere ansatte med ulik stillingsbrøk. Det skal spares for alle ansatte fra 13 år og som har en rapporteringspliktig lønn (1000 kr per år).
Duvi tilbyr elektronisk innlesning av lønnsdata. Uansett om du er en liten eller stor bedrift sørger det for at pensjonssparingen blir korrekt.
– Andre må kanskje legge inn denne informasjonen manuelt, og da er det fare for menneskelige feil. Manuelle operasjoner er også tidkrevende, og om du legger sammen timene blir pensjon kostbart for bedriften, sier Lindahl.
Noe som skiller Duvi fra andre pensjonsaktører er at de fakturerer etterskuddsvis hver måned. Det vanligste i dag er at man får få og store fakturaer, og at de betales forskuddsvis.
– For mindre bedrifter kan dette være utfordrende for likviditeten. Hos Duvi betaler du underveis, og du slipper derfor store overraskelser.
Pensjonsleverandøren kan bidra til bedre likviditet for bedriften
"Pensjonsbonus" i utbytte
Andre franchisegrupper får sin pensjonsordning gjennom kjeden. Her vil kjeden sørge for at alle ansatte i bedriften får riktig pensjonssparing og at lovverket følges. Næringsdrivende med denne ordningen slipper å bruke tid på pensjon og pensjonsadministrasjon.
En av disse er Ketil Elvekrok Hansen, som driver to Europris-butikker i Notodden og Hokksund. Han har vært franchisetaker i snart 15 år og jobbet tidligere i Norgesgruppen.
Vil du vite mer om pensjon for din bedrift?
– For meg håndteres pensjon av regnskapsavdelingen i kjeden. De sørger for at jeg og alle ansatte hos oss får spart riktig til pensjon. OTP er to prosent av lønnsgrunnlaget, og dette er vi pålagt å spare for de ansatte, forteller han.
Selv er han ansatt i eget AS, og får samme pensjon som alle medarbeiderne.
– Fordelen med franchise er at om man klarer å drive positivt har man muligheten til å ta utbytte. Dette disponerer man fritt etter at skatt er betalt, og da kan man sette av penger i fond eller annet over lengre tid slik at man får mer å rutte med når man går av med pensjon.