Vet du hva pensjonsavtalen din faktisk inneholder?

Har du noen gang opplevd å inngå en avtale som viste seg å ikke være helt det du trodde?

Mange bedrifter har gått på en smell når det gjelder pensjonsavtalen. De har for eksempel ikke satt seg godt nok inn i avtalen, eller fått et overraskende høyt flyttegebyr. Heldigvis er du ikke alene, og ja, man kan være etterpåklok!

Asbjørn Erdal, gründer og daglig leder i Duvi Pensjon, forteller at det finnes skremmende mange bedrifter som ikke har kontroll på hva pensjonsavtalen faktisk innebærer. Det er blant annet flere valg som kan påvirke din bedrifts likviditet.

Les også: Hvordan kan pensjonsleverandøren bidra til bedre likviditet for bedriften din?

Asbjørn forteller at det første du bør spørre etter, er en oversikt over alle reelle kostnader. Denne bør inneholde forvaltningskostnader, forsikringskostnader og flyttegebyr. Sistnevnte er en kostnad de fleste ikke forventer.

Les også: Flytte pensjonsavtale – det bør være gratis

Enkel administrasjon er gull verdt

Hvordan administrasjonen fungerer hos pensjonsleverandøren er viktig for bedriften.

– Hvis du for eksempel har 30 ansatte og en slutter, hvor rapporterer du? Skal du da logge inn i portalen eller sende pensjonsleverandøren en fil? Disse tingene er lurt å vite på forhånd, sier Asbjørn.

Statusendringer hos de ansatte påvirker pensjonssparingen. Derfor er det viktig som bedrift å vite hva slags administrasjonsordning pensjonsleverandøren har. Bedriften bør ha en god oversikt over hvordan systemet fungerer, hvis ikke kan du risikere dyre fallgruver.

Les også: Unngå at pensjon blir et pengesluk for bedriften

– Har leverandøren et tungvint administrasjonssystem, kan det bli slitsomt for bedriften, sier Asbjørn. 

Han minner også om at f.eks. ansatte under 20 år eller ansatte med 20 prosent stilling (eller mindre) ikke automatisk vil få pensjonssparing.

I tillegg til å melde statusendringer, velge spareprofil og informere de ansatte, er det viktig at du også melder fra om du faktisk vil spare pensjon for ansatte som ikke automatisk faller innunder pensjonsordningen.

Synes du dette var mye å tenke på? Duvi Pensjon jobber for å skape en enklere hverdag for bedrifter som har pensjonssparing for sine ansatte, og dette løser Duvi blant annet med enkel administrering og ingen flyttegebyr.

– En pensjonsavtale bør være enkel, effektiv og ikke minst lett forståelig, sier Asbjørn.

For en bedre pensjonsavtale på dagen, besøk Pensjonsbutikken og fiks bedriftens pensjon på 1-2-3! Enklere blir det ikke.

Ønsker du å motta et uforpliktende pristilbud for din bedrift? Legg
igjen din kontaktinfo og en av våre ansatte vil ta kontakt med deg.

    Har du spørsmål? Ta kontakt med oss!