Ofte stilte spørsmål

En oversikt for deg som privatperson.

Mest vanlige spørsmål

Jeg er medlem av Fuglafamilien. Hva betyr det for meg?

Det betyr at du kan støtte klubben i ditt hjerte ved å samle din pensjon hos Duvi. For hvert medlem av Fuglafamilien som blir privatkunde hos Duvi via denne siden, gir Duvi en sum tilbake til LSK.

Spørsmål rundt egen pensjonskonto og selvvalgt leverandør

Hva betyr "egen pensjonskonto"?

Arbeidstakere med innskuddspensjon kan ha flere pensjonskapitalbevis rundt omkring hos de ulike tilbyderne, ettersom de fleste bytter jobb i løpet av karrieren. Om de ikke blir samlet, blir de hver for seg trukket for gebyrer – og det betyr mindre pensjon for deg.

Derfor ble Loven om egen pensjonskonto innført 1. januar 2021. Med denne vil pensjonskapitalbevisene automatisk samles til én pensjonskonto. Dermed får du full kontroll over din pensjon – og lavere kostnader.

Viktigst av alt er at du nå kan velge selv hvem du vil ha som din pensjonsleverandør. Pensjonskontoen vil da forbli hos den leverandøren du velger, selv om du skulle bytte arbeidsgiver. Tar du derimot ikke noe aktivt valg, vil pensjonskontoen din alltid være hos den leverandøren som din respektive arbeidsgiver har valgt.

Fant du ikke svar på ditt spørsmål her? Ta kontakt med oss på minside@duvi.no 

Ønsker du å snakke med noen om din pensjon? Book tid med pensjonslosen vår her.