Ofte stilte spørsmål
En oversikt for deg som privatperson.
Mest vanlige spørsmål
Jeg er medlem av Fuglafamilien. Hva betyr det for meg?
Det betyr at du kan støtte klubben i ditt hjerte ved å samle din pensjon hos Duvi. For hvert medlem av Fuglafamilien som blir privatkunde hos Duvi via denne siden, gir Duvi en sum tilbake til LSK.
Hvorfor velge Duvi?
Duvi står for «du og vi på lag». Det vil si at du slipper å ta vanskelige valg, mens vi passer på pengene dine og jobber hardt for at du skal få mest mulig ut av dem når du blir pensjonist.
Vår investeringskomité består av etablerte fagpersoner med lang fartstid innen finans. Disse ekspertene hjelper Duvi med å ta de riktige investeringsvalgene, så du slipper å tenke på dette.
Vi har lave kostnader (se eget avsnitt om dette), en langsiktig sparestrategi og gir deg god oversikt over din pensjon på Min side.
Er pengene mine trygge hos Duvi?
Det korte svaret er: Ja. Dette av forskjellige grunner:
- I Norge tillates ingen pensjonsleverandører å gå konkurs.
- Duvi har konsesjon og rapporterer jevnlig til Finanstilsynet.
- Kundemidlene holdes separat fra våre driftsmidler
- Vår investeringsstrategi, der pengene dine er godt spredt på internasjonale aksjer, obligasjoner og bankinnskudd gjennom verdipapirfond.
- Duvi har ingen forpliktelser fra gamle løsninger med garanterte renter.
Hvordan er avkastningen for pengene mine?
Du kan lese om avkastningshistorikken vår her.
Vi kan ikke garantere fremtidig avkastning, men våre fond Duvi Langsiktig og Duvi Kortsiktig har steget henholdsvis 15,8% og 7,9% (status 30. september 2024).
Hva er kostnadene for privatpersoner?
I Duvi har vi følgende kostnader for privatpersoner:
- 0 kr i flyttegebyr
- 0.65 % i fondsforvaltningskostnad (For den delen av beløpet som evt. overstiger 200 000 kr er det 0,5%)
- 0 kr i administrasjonsgebyr
And that’s it. Ingen skjulte kostnader.
Hvor lang tid tar det å flytte pensjonen min?
Flytting av pensjon kan ta opp til 2-3
måneder. Dette både på grunn av lovpålagte frister og saksbehandlingstider hos de forskjellige leverandørene som du flytter fra. Hver av avtalene du flytter må gjennom forskjellige steg:
- Bestilt
- Bestilling sendt til tidligere leverandør
- Tidligere leverandør har bekreftet at overføring
vil skje - Under flytting
- Pengene er mottatt og blir plassert
- Plassert i valgt profil
Duvi har ikke tilgang til å se nøyaktig saldo før pengene er mottatt (steg 5). Inntil da kan du sjekke saldo på norskpensjon.no
Jeg har bestilt utbetaling av min pensjon hos Duvi. Når kommer pengene på min konto?
Dersom vi hat mottatt ditt skjema for utbetaling av pensjon innen den 20., får du første utbetaling den 20. den påfølgende måneden.
Jeg vil snakke med noen om min pensjon.
Ikke noe problem: Book tid med pensjonslosen vår her.
Spørsmål rundt egen pensjonskonto og selvvalgt leverandør
Hva betyr "egen pensjonskonto"?
Arbeidstakere med innskuddspensjon kan ha flere pensjonskapitalbevis rundt omkring hos de ulike tilbyderne, ettersom de fleste bytter jobb i løpet av karrieren. Om de ikke blir samlet, blir de hver for seg trukket for gebyrer – og det betyr mindre pensjon for deg.
Derfor ble Loven om egen pensjonskonto innført 1. januar 2021. Med denne vil pensjonskapitalbevisene automatisk samles til én pensjonskonto. Dermed får du full kontroll over din pensjon – og lavere kostnader.
Viktigst av alt er at du nå kan velge selv hvem du vil ha som din pensjonsleverandør. Pensjonskontoen vil da forbli hos den leverandøren du velger, selv om du skulle bytte arbeidsgiver. Tar du derimot ikke noe aktivt valg, vil pensjonskontoen din alltid være hos den leverandøren som din respektive arbeidsgiver har valgt.
Hvem får egen pensjonskonto?
Alle som har en arbeidsgiver med en innskuddspensjonsordning. Er du offentlig ansatt, har du for øyeblikket ingen arbeidsgiver eller er du pensjonist, får du ikke egen pensjonskonto nå.
Hva med meg som ikke får egen pensjonskonto?
Er du offentlig ansatt med tidligere oppspart pensjon fra privat sektor, har du for øyeblikket ingen arbeidsgiver eller er du pensjonist? Da kan du allikevel samle din pensjon, og dermed spare gebyrer. Dersom du ønsker å samle din pensjon hos Duvi, kan du enkelt gjøre det her.
Hva betyr "selvvalgt leverandør"?
Loven om egen pensjonskonto tilsier at du selv kan velge hvilken leverandør som skal ta seg av din pensjonskonto. Pensjonskontoen vil da forbli hos den leverandøren du velger, selv om du skulle bytte arbeidsgiver. Tar du derimot ikke noe aktivt valg, vil pensjonskontoen din alltid være hos den leverandøren som din respektive arbeidsgiver har valgt.
Hvordan velge Duvi som selvvalgt leverandør?
Logg inn på Min side (duvi.no/logg-inn/) og bekreft din kontaktinformasjon. Velg Se mine avtaler og Flytt til Duvi for å komme til en enkel veileder. Signer til slutt med BankID. Velkommen!
Hva om jeg ikke gjør noe?
Hvis du ikke foretar deg noe innen 1. mai 2021, vil all oppspart pensjon fra tidligere arbeidsforhold (gjelder innskuddspensjon), bli samlet hos pensjonsleverandøren til din nåværende arbeidsgiver.
Du kan selvfølgelig fortsatt bestemme deg for en annen leverandør etter dette.
Jeg har valgt fast forward av mine PKB men ingen ting har blitt flyttet enda.
Flytting av pensjon kan ta opp til 1-2 måneder. Dette både på grunn av lovpålagte frister og saksbehandlingstider hos de forskjellige leverandørene som du flytter fra. Når du velger «Samle nå» settes prosessen i gang samme dag, men hver av avtalene du flytter må fortsatt gjennom disse stegene:
- Bestilt
- Bestilling sendt til tidligere leverandør
- Tidligere leverandør har bekreftet at overføring
vil skje - Under flytting
- Pengene er mottatt og blir plassert
- Plassert i valgt profil
Duvi har ikke tilgang til å se nøyaktig saldo før pengene er mottatt (steg 5). Inntil da kan du sjekke saldo på norskpensjon.no
Fant du ikke svar på ditt spørsmål her? Ta kontakt med oss på minside@duvi.no
Ønsker du å snakke med noen om din pensjon? Book tid med pensjonslosen vår her.